Darrell Issa

Image by Gage Skidmore via Flickr

The implications in the New York Times' article about Rep. Darrell Issa (R-Calif.) were clear even in the title: “A Businessman in Congress Helps His District and Himself”—Issa was using his position as chairman of the House Oversight and Government Reform committee to enrich himself.

In the article, Eric Lichtblau implied that even the close proximity of his congressional office and his business office “on the third floor of a gleaming office building overlooking a golf course” in San Diego, signaled a highly suspect intermeshing of corporate and political interests. Lichtblau said that as Issa's personal fortune has grown during his years in Congress (he was first elected in 2001), “so too has the overlap between his private and business lives, with at least some of the congressman's government actions helping to make a rich man even richer and raising the potential for conflicts.”

Lichtblau reported that Issa purchased a medical plaza for $10 million a few years ago, arranged for earmarks to improve the road in front of it, making it now worth $16 million. The writer noted that Issa purchased a mutual fund for $19,000 and sold it later for $357,000, “a return of nearly 1,900 percent in just seven months.” Lichtblau suggested that Issa's interests in an electronic auto parts company “as a major supplier of alarms to Toyota made him go easy on the automaker” during the investigation into that automaker's acceleration problems. All of which, according to Lichtblau, puts Issa into conflict with congressional guidelines that such outside activities may force him to “detract from a member's full time and attention to his official duties.”

Within hours of the article hitting the newsstands on Monday, August 15th, Issa spokeswoman Becca Watkins challenged the accuracy of it, starting with the very first paragraph:

Beginning with the opening line, the New York Times piece is riddled with factual errors and careless assertions that has resulted in a story predicated on innuendo and not fact.

It's disappointing that the so-called “paper of record” has decided to publish a story that is nothing more than a compilation of left-wing blog posts that are easily found by a simple search. It's the same old playbook: Every time Darrell Issa starts gaining ground, the left-wing machine goes on the . If anything, this story validates the work that the Chairman of the Oversight and Government Reform Committee is pursuing.

By 11:15 AM of that same day the Times issued its first correction, noting that the article “misstated the worth of the companies involved in [the] splitting up of a holding company. The split entailed separate multimillion-dollar companies, not multibillion-dollar ones.” And that's when Issa's staff went into overdrive, listing an additional 12 major faults and errors of fact in the article and demanding a front-page retraction by the Times.

To begin with, Issa's office building isn't “gleaming” but ordinary, and doesn't have a view of the golf course after all. In fact the Shadowridge Country Club is a mile and a half away. And Issa didn't buy the building for $10 million after all – he paid $16 million for it, just about its current assessed value. In fact, he bought it after work on the thoroughfare had started, which meant that he might even have overpaid for it.

And the mutual fund in which he allegedly invested $19,000? The original investment was $500,000, and when he sold it, he took a loss of $125,000. As far as his company, DEI Holdings, Issa has no direct ownership in the company anymore (although he sits on the board), and, according to Toyota spokesman Carly Schaffner

“DEI Holdings is not a direct supplier of Toyota; however, it is possible that Toyota dealers procure their products. As independent business owners, Toyota dealers make available to their customers a variety of aftermarket products to enhance their automotive ownership experience.”

As far as his business activities encroaching on his chairmanship responsibilities, since taking over as chairman of the committee, Issa has overseen 28 full committee hearings, 59 subcommittee hearings and has sent 430 letters to the White House and federal agencies demanding information over matters in which he sees potential fraud and wrongdoing. Far from being a part-time legislator, Issa said that the Times article showed that his probes are “getting under their skin in a big way,” noting his committee's revelations about the ATF's “Fast and Furious” sting operations which allowed federal agents to sell to Mexican drug traffickers.

Issa went on the offensive when the Times refused to print a retraction, noting the Lichtblau article “ha[s] raised very troubling questions about the journalistic ethics of Pulitzer Prize winning New York Times reporter Eric Lichtblau.” If Lichtblau actually visited the building, why didn't he enter the congressman's office to ask a few questions and check out the view of the golf course? When pressed on the matter, Lichtblau said that he could see Issa's building from the golf course, and naturally assumed that people in the building could also see the course. But the course is private, and when the Union-Tribune tried to check out Lichtblau's observation, “The U-T was unable to gain access to the course,” and so how did Lichtblau? The writer implies that he interviewed two individuals for his article in person: Dean Tilton and John Aguilera, while he was in town doing his investigation. But each of them said the interview took place over the phone.

Most damning was the note via Twitter from Lee Fang at ThinkProgress, a left-wing blog site to the New York Times saying, “Hey, your NYT Issa piece looks awfully familiar,” referring to its blog entry of May 30th stating that “Rep. Darrell Issa has a history of blending his personal business interests with his work as a member of Congress…[and that] one of Issa's most valuable properties, a medical building at 2067 West Vista Way in Vista, California, is called the Vista Medical Center, and was purchased in 2008 for $16.6 million.” Where was any attribution to that in Lichtblau's article? Issa wrote, “Is the New York Times delaying corrections of obvious errors [like these] to protect the reputation of a Pulitzer Prize willing reporter?”

Last Friday the Times added two additional corrections to the article:

An article on August 15th about Representative Darrell Issa's business dealings…referred incorrectly to his sale of an AIM mutual fund in 2008…the purchase of the mutual fund resulted in a $125,000 loss, not a $357,000 gain.

And the article…misstated the purchase price for a medical office plaza Mr. Issa's company bought in Vista, California, in 2008. It cost $16.3 million…not $10.3 million…Therefore the value of the property remained essentially unchanged and did not rise 60 percent…

But Issa won't be getting a front-page retraction from the Times. In his letter to Issa on August 25th, Dean Baquet, the Times' Assistant Managing Editor, said that Lichtblau's article “was carefully reported, written, and edited, and we stand by the story both in its broad thrust and, except as noted, in its particular details. We do not believe a retraction is warranted.”

Enhanced by Zemanta
Opt In Image
Soak Up More Light from the Right
with a free copy of Bob's most popular eBook!

Sign up to to receive Bob's explosive articles in your inbox every week, and as a thank you we'll send a copy of his most popular eBook - completely free of charge!

How can you help stop the 's latest gun grab? How is the Federal Reserve deceiving America today? What is the latest Obama administration scandal coverup? Sign up for the Light from the Right email newsletter and help stop the progressives' takeover of America!